ПРО МУЗЕЙ

     ІСТОРИЧНИЙ  КОНТЕКСТ


   Музеї - це культурно-освітні та науково-дослідні заклади, що збирають, вивчають, експонують та зберігають пам'ятки матеріальної та духовної культури, природничо-наукові колекції тощо.
      Музейна педагогіка – це наукова дисципліна на перетині музеєзнавства, педагогіки й психології, яка розглядає музей як освітню систему. 
   Музейна педагогіка –  це інноваційна технологія в системі національно-патріотичного виховання дошкільників, що створює умови занурення особистості в спеціально організоване предметне середовище.
      Адже від того, яке зерно ми посіємо в душі дітей у дошкільному віці, таким паростком проросте воно у майбутньому, впливаючи на формування характеру та свідомості особистості.
       Використання засобів музейної педагогіки дає змогу пробудити в дітях відчуття приналежності до свого роду, до рідної землі, прагнення долучитися до культури українського народу, його історії, традицій.

Вихованці  нашого закладу
сповнені поваги і любови до природи,
символів та традицій України

         Завдання музейної педагогіки:

  1. Формування у дітей ціннісного ставлення до культурно-історичної спадщини;
  2. Розвиток інтересу до експонатів музею;
  3. Формування образу музею як зберігача предметів культурно-історичного значення.

        Педагоги нашого закладу часто замислювалися над тим, як ознайомити дошкільнят з абеткою загальнолюдської культури, як домогтися, щоб у дитини виникла потреба бути доброю, чуйною, як розкрити її особистий потенціал, який надають саме музейні установи.
Адже найбагатшими матеріалами музеїв можуть скористуватися лише заклади дошкільної освіти, що знаходяться у центрі міста,  поблизу музеїв, центрів культури. Хоча і невелика, але все ж таки віддаленість нашого закладу від центру міста Харкова, лишає нас можливості здійснювати екскурсії до музеїв настільки часто, якби того хотілося. Батьки, завантажені роботою, свої вихідні дні використовують для вирішення побутових проблем. Лише небагато з них можуть дозволити собі поїздку з дитиною по місту або до музею.
У нашому закладі ми провели анкетування і вияснили, що  більша частина вихованців жодного разу не відвідувала музей. Причини різні. 
По-перше, наш дошкільний заклад знаходиться у Павлівському мікрорайоні, віддаленому від центра міста Харкова, де розташовується більшість музеїв. 
По-друге, більшість батьків вважають, що дошкільникам ще зарано відвідувати такі місця. 
По-третє, багатьом татам і мамам не спадає на думку ідея такої екскурсії.


Пересувна  експозиція: "Символи України"

Виходячи з вищеперерахованого, творчий пошук привів нас до створення етнографічного  міні-музею "СВІТЛИЦЯ" в дошкільному закладі, у тому числі і віртуального етнографічного музею "СВІТЛИЦЯ" (у якості відзеркалення першого в інформаційному просторі інтернету) – як до одного з ефективних сучасних засобів залучення дітей та їх батьків до скарбниць історії, культури, мистецтва що було затребувано часом, освітнімі завданнями і обставинами.
       Однак в умовах дошкільного закладу неможливо створити експозиції, що відповідають вимогам музейної справи. Тому такі виставки називаються "міні-музеями". Частина слова "мініу даному випадку відображає і вік дітей, для яких вони передбачені, і розмір експозиці, і певну обмеженість тематики.
     Важлива особливість цих елементів розвивального середовища – участь у їх  створенні дітей і батьків. Дошкільники відчувають свою причетність: беруть участь у обговоренні тематики, приносять з дому експонати.


Пересувна експозиція: "Щедрість рідної землі"

    Дошкільники старших груп проводять екскурсії для молодших, поповнюють виставку своїми малюнками. У справжніх музеях торкатися ні до чого не можна, а ось в міні-музеях не тільки можна, але і потрібно. Їх можна відвідувати кожний день, самому  міняти, переставляти експонати, брати їх у руки і роздивлятися. У звичайних музеях дитина – лише пасивний  споглядач, а тут вона – співавтор, творець експозиції. Причому не тільки вона, але і її тато, мама, бабуся і дідусь. Кожний міні-музей – результат спілкування, спільної роботи педагога, вихованців і їх сімей.
   Використання музейної педагогіки в освітньому процесі нашого закладу було розпочате декілька років тому, коли створювалась експозиція «Українська світлиця» у міні-музеї. Музей було створено, але, нажаль, функціонування його залежило тільки від  ініціативи педагогів. Дошкільники відвідували «Українську світлицю» лише декілька разів на рік.


Пересувна експозиція: "Моя рідна Україна"

        Вивчивши нові вимоги до освіти дошкільників, її цільові орієнтири, нормативно-правову базу щодо  поширення  в   навчальних закладах музейної  педагогіки та запровадження нових підходів у роботі з наступності ДНЗ та НУШ на педагоічній раді закладу було прийнято рішення створити такий інноваційний проект, що передбачає:
·  Розробку і впровадження нових форм, методів і прийомів роботи з дошкільниками з пізнавального, мовленнєвого розвитку, соціально-комунікативного розвитку;
·      Вибудовування партнерських відносин педагогів з дітьми та батьками, формування навиків спільної діяльності;
·  Створення міні-музею, у тому числі «віртуального», поповнення експонатами, корисними матеріалами, розробки програми спільних пізнавально-дослідницьких, творчих проектів для задоволення інформаційних потреб учасників освітнього простору.


ІНФОРМАЦІЙНА  КАРТКА  ВІРТУАЛЬНОГО  ЕТНОГРАФІЧНОГО МУЗЕЮ "СВІТЛИЦЯ"


          Віртуальний   етнографічний   музей   "Світлиця" створено  на   базі   міні-музею  "Світлиця" комунального  закладу  "Дошкільний  навчальний заклад  (ясла-садок)  №303  Харківської  міської  ради" в  рамках  проекту: "Технологія   музейної   педагогіки   в   системі національно-патріотичного виховання дошкільників", що стартував  у  вересні 2018 року.


Міні-музей: "Світлиця"
Експозиція: "Інтер'єр селянської хати"
   Створений в закладі етнографічний  міні-музей "Світлиця" – результат спілкування, партнерської діяльності вихователя, дітей та їх батьків, відповідає змісту чинних освітніх програм дошкільної освіти і допомагає реалізувати завдання Базового компоненту дошкільної освіти України, завдання Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді.
        Музейну експозицію було створено за ініціативи творчої групи педагогів, спроможних виконувати пошуково-дослідницьку, просвітницьку, експозиційну роботу.

Віртуальний етнографічний музей "Світлиця" містить насупні сторінки:
  1.  "ГОЛОВНА СТОРІНКА" - висвітлення новин, що відбуватимуться у міні-музеєї "Світлиця" в КЗ "ДНЗ №303": інтерактиви з дошкільниками, відкриті заходи, тематичні заняття, виставки, пересувні експозиці тощо;
  2. СТОРІНКА "ПРО МУЗЕЙ" - інформація про створення міні-музейю"Світлиця", інформаційна картка віртуального музею "Світлиця",  інформація про сутність поняття "музейна педагогіка";
  3.  СТОРІНКА "ЕКСПОЗИЦІЯ" - віртуальний тур по музею "Світлиця": експодизайн тематичної виставки (за орієнтовним розподілом тем експозицій на рік), загальне ознайомлення з експозицією;
  4. СТОРІНКА "ЕКСПОНАТИ" - візуальне ознайомлення відвідувача з окремим експонатом (назвою, матеріалом, приблизною датою та місцем вироблення);
  5. СТОРІНКА "БІБЛІОТЕКА МУЗЕЮ"  -  електронна бібліотека користних матеріалів, присвячених музейній педагогіці: статей, конспектів освітніх заходів, рекомендацій, електронних книг тощо.
       
Очікувані  ефекти  віртуального  етнографічного  музею "Світлиця":
  • залучення вихованців закладу до історичної, культурної, природничої спадщини;
  • демонстрація спільних пізнавальних, творчих проектів для підтримки і підвищення компетенції батьків у питаннях національно-патріотичного виховання та різнобічного розвитку дітей;
  • задоволення інформаційних потреб учасників освітнього простору;
  • створення електронної бібліотеки користних матеріалів, присвячених музейній педагогіці: статей, конспектів освітніх заходів, рекомендацій, електронних книг тощо;
  • професійний розвиток педагогів, підвищення творчої активності, обмін інформацією між усіма учасниками освітнього процесу;
  • моніторинг якості освітнього процесу в ДНЗ.

ПРИЄМНОГО  ПЕРЕГЛЯДУ!


Немає коментарів:

Дописати коментар